Är det något som vi i Sverige och Norden är bra på så är det det här med design. Vi har länge varit ledande inom design av möbler och inredning, men även hemtextil, kläder, bilar, informationsteknologi och en hel del andra saker är vi väldigt bra på.
Svensk design är ofta fräsch och nytänkande, stilrena färger, raka linjer och kontraster mellan olika färger och former. I Norden har vi fostrat både enorma multinationella varumärken som Ikea och Volvo, men också något mindre men fortfarande stora i sin nisch – som till exempel inom bruksprodukter som glas och porslin från Orrefors, Kosta Boda, Iittala med flera, vi har tyger och andra textila produkter från varumärken som Marimekko, 10-gruppen, Svenskt Tenn och Almedahls och vi har designade köksartiklar från Stelton, JellyBean och en hel del andra varumärken inom design, inredning och möbler.
Stelton är ett välkänt danskt varumärke vars flaggskepp förmodligen är den mycket omtyckta termosen och serien Cylinda Line. Stelton designar också textila produkter som brödpåsar, kockknivar i svart metall som är mycket populära och från Stelton kommer också varumärket Rig-Tig med kökstillbehör och förvaringslösningar för kökets alla behov.
Rig-Tig är ett varumärke som är fristående från Stelton, men ägandet är det samma och flera designers arbetar med produkter från bägge dessa varumärken. Rig-Tig är precis som så många andra varumärken dansk design, men även Sverige, Finland och Norge är ledande länder inom design av heminredning, bruksföremål, kläder och andra populära designprodukter. Produkterna från Stelton och Rig-Tig är både moderna och tidlösa och fungerade lika bra i ett kök som var modernt på 60-talet som för ett kök anno 2021.
Detta är något som är karaktäristiskt för många av våra nordiska varumärken – att produkterna andas tidlöshet, designen har rena raka linjer, kontrasterande färger och helt enkelt en design som fungerar väl oavsett vilket decennium vi lever i. Även om formen är viktig så är funktionen ännu viktigare – saker som effektivitet när det gäller utrymmen, ekonomi och användningsområden – är något som nordiska designers är väldigt bra på. Det kan handla om Ikeas platta paket som gör lagerhanteringen och transporten billigare, eller smarta funktionella köksartiklar som fyller flera funktioner i en och samma pryl.
Sedan näthandeln slagit igenom och andelen webbshoppar som säljer design och inredning vuxit lavinartat så finns det ett enormt utbud av design på nätet och efterfrågan efter nyskapande design verkar inte heller den minska. Det är lättare idag än det var för några decennier sedan för ett nystartat designföretag att nå ut på marknaden genom att sälja sin design i en egen webbshop.
Med lite marknadsföring kan man om man har ett öga för design och en bra idé komma väldigt långt i skapandet av sitt egna varumärke. Kanske är det därför som flera nya varumärken inom nordisk design sett dagens ljus under 2000-talet. Roligt är det i alla fall för den som är intresserad av design och gärna gör om och byter ut detaljerna i sin heminredning då och då.