För bara 30 år sedan var skyltar, oavsett vilken typ av skylt, någonting som var helt okänt inom inredning. Sedan hände det någonting. Den första skylten jag såg som en inredningsdetalj såg jag hos en kompis – det var en skylt som varnade för älgar.
Vägverket hade börjat göra kopior och sälja älgskyltar för att förhindra att skyltar försvann från våra vägar. Under ganska lång tid så var det bara dessa skyltar med älgvarning som fanns.
När den stora inredningstrenden lantlig inredning eller shabby chic slog igenom på en bredare front så började inredningsdetaljer förändras. Burkar, skyltar och annat med text blev en del av inredningen och kära inredningsdetaljer i våra hem.
Det kändes som om vi helt plötsligt fick ordningsdille och inredningsdetaljer fick en funktion. Tidigare så var inredningsdetaljer mest bara dekorationer men nu fick inredningsdetaljer funktioner som att sortera upp saker och hålla ordning. Vi har olika burkar för tvättmedel och socker med innehåll tydligt utskrivet.
Vårt nyfunna intresse för text i inredning spred sig från att märka ut funktion till att sprida budskap. Våra tavlor fick text och rena ordbilder som antingen tavlor eller bara bokstäver man hänger på väggen eller stället på en hylla. Det kom att spridas ganska snabbt. Även om det kan kännas enformigt så kan man ha roligt med text som inredningsdetaljer – man kan åstadkomma annan text är det vanliga ”love” eller ”carpe diem”.
I många inredningsbutiker kan man köpa bokstäver styckvis och där med skapa sina egna ord på det som är viktigt för sig själv.
Något som nu finns i var mans hem är tavlor med visdomsord och nytryck av gamla kända reklamannonser. Man kan säga att vi har fått en inredning där typografi och text är en del av våra inredningsdetaljer som gör hem personliga. Ord kan förändra världen men vi har börjat i våra hem.
Vi får se vad man säger om den nya typografin i inredningsdetaljer om tio år – kommer det att avfärdas som den nya Hötorgskonsten eller kommer det att vara en accepterad konstform? Det är svårt att svara på och det kan bara framtiden utvisa.
Aldrig tidigare har text varit en så stor del av vår inredning som det är nu. Vi kanske har blivit allt mer textorienterade tack vare internet eller så har vi upptäckt en ny dimension av typografi och börjat att uppskatta ord som bilder. Någonting har i varje fall hänt när det kommer till inredningsdetaljer – borta är svanar och plastiga blommor och över allt ser vi text istället.
Inredningsdetaljer och roliga skyltar kan du hitta online.